koeiekoppen
lefthanded
brons
shutter12
Koeien
pastel
1995

Spatten en vlekken

Eerst brengt ze in grote lijnen de contouren van het dier aan, vaak in verschillende fases van een beweging.

Een buitenstaander herkent er niet veel meer in dan wilde expressieve strepen, verfspatten en kleurvlekken. Pas wanneer Walty een aantal details nauwgezet begint uit te werken komt het dier in zicht. Het plaatsen van deze realistische fragmenten is voor Walty steeds een grote uitdaging:

Het moeilijkste is het integreren van het gedetailleerde
deel bij het bewogen deel, het moet vloeiend in
elkaar overlopen.
(Walty in 'Vogels')

In die schilderijen kan ik veel van mijzelf kwijt. Ik ben bezig met iets kunstzinnigs, iets waarbij de compositie van het schilderij belangrijk is. Het is heel moeilijk de verbinding te leggen tussen vogel en omgeving. Gedetailleerde gedeelten, half detaillering die beweging suggereren en abstracte vlakverdelingen moeten een harmonieus kunstzinnig geheel vormen.

(Walty in interview door Ita Verwey in Gooi en Eemlander 17-01-1990)
Haas (1994 )
aquarel en pastel
cat.nr. 941104
Cheetah (1995)
aquarel en conté
cat.nr. 950412
Haas-oranje
Vlaamse-gaai
Vlaamse gaai (1988)
pastel en aquarel
cat.nr. 881102
Nieuwe tijden

De hoogtijdagen van werken in aquarel en daarmee gemengde technieken liggen tussen 1984 en 1994. Daarna breken nieuwe tijden aan. Walty vindt nieuwe uitdaging in het experimenteren met olieverf of, zoals in 'Koeien' hiernaast, met pastel.
shutter13
shutter11
Cheetah
Walty
Introductie

Om beweging in haar schilderijen te suggereren maakt Walty graag gebruik van aquarel. Ze brengt de verf heel nat aan en laat het uitvloeien. Op het blad ontstaat onwillekeurig een patroon dat ze als uitgangspunt voor de compositie neemt. Haar collega kunstschilder Robin d’Arcy Shillcock verwordt het erg beeldend in ‘Vogels’:

Dit resulteert in afbeeldingen die opvallen door hun zwierigheid, met zijn explosies van vlekken, spatten en lijnen, soms vibrerend van kleur. (Robin d’Arcy Shillcock)

In de abstracte lijnen en kleurvlekken van de verf zoekt Walty naar het dier dat zij wil schilderen. Het is vergelijkbaar met haar gedrag in het bos. Ze weet dat het beestje zich ergens schuilhoudt en ze speurt net zo lang totdat ze hem gevonden heeft. Een kleur, een contour van een koppetje, een beweging, het kleinste detail is voor Walty voldoende om het volledige dier voor zich te zien en het op papier te vangen.
Goldfeet
dolfijnen
Roodstaart
otter
haas